2018: het jaar van de bouwmanager en de inspecteur

/, Projectmanagement/2018: het jaar van de bouwmanager en de inspecteur

Wat staat de bouw in 2018 te wachten? En wat kunnen onze (potentiële) opdrachtgevers van ons verwachten? Twee belangrijke vragen waar we in het eerste blog van het nieuwe jaar graag iets over vertellen. Klein tipje van de sluier: het wordt vermoedelijk een goed jaar voor bouwmanagers en inspecteurs.

We wilden dit blog beginnen met iedereen de beste wensen te wensen. Het schijnt echter niet meer te mogen. Daar trekken we ons natuurlijk niets van aan: we wensen iedereen gezondheid en voorspoed, zowel zakelijk als privé.

Vakmensen gezocht

In algemene zin zit de bouw in een behoorlijk stijgende lijn. Er is meer dan voldoende werk. Probleem is echter dat er in algemene zin niet voldoende vakmensen beschikbaar zijn om al het werk te kunnen doen. Denk aan het schrijnende tekort aan metselaars, timmerlieden, installateurs en nog veel meer vakgebieden waar we mee te kampen hebben.

Dat tekort geldt ook voor de ‘theoretische’ kant van het werk. Zie maar eens een goede vastgoedinspecteur te vinden. We zoeken er al een poosje minimaal één, want werk is er genoeg. Voor de Noordwijkse Woningstichting zijn we bijvoorbeeld bezig om meerjarenonderhoudsplannen op te stellen voor enkele duizenden (!) woningen, al zijn die natuurlijk wel onderverdeeld in verschillende wooncomplexen. Een enorme uitdaging, maar wel eentje die we graag aan zijn gegaan en vol vertrouwen zijn dat we die tot een goed einde brengen. Binnenkort zullen we aan dit project in een wat uitgebreider blog aandacht besteden. Maar dat het een goed jaar wordt voor de inspecteurs mag duidelijk zijn. In ieder geval voor die van TimeClock. 😉

Duurzaamheid

Een andere uitdaging voor de bouw in 2018 is het gewijzigde bouwbesluit. Daarin wordt onder andere veel meer gefocust op duurzaam bouwen, wat ons betreft een stap in de goede richting. We focussen daar namelijk al enkele jaren veel meer op, bijvoorbeeld met de ME+ die we samen met onze samenwerkingspartner bouAd verder aan het ontwikkelen zijn.

Een andere verandering in het bouwbesluit is dat de verantwoordelijkheid voor eventuele gebreken bij oplevering volledig voor rekening komen van de aannemer. Een opdrachtgever kan in dat geval de laatste 5 procent van de aanneemsom vanaf nu achterhouden bij de notaris. “Nu moet de opdrachtgever nog zelf actie ondernemen om te voorkomen dat de aannemer het bedrag automatisch ontvangt”, aldus de Rijksoverheid in een toelichting. “Straks moet de aannemer de opdrachtgever in een brief melden dat de termijn van het opschortingsrecht afloopt. De opdrachtgever moet dan aan de notaris laten weten of er nog gebreken zijn. Zijn die er? Dan betaalt de notaris nog niet uit. Is de opdrachtgever akkoord? Dan krijgt de aannemer ook de laatste 5 procent van het bouwbedrag.”

Bouwmanager

Dé oplossing is in dat geval natuurlijk een goede bouwmanager inschakelen. Die zorgt er onder meer voor dat gebreken die zouden kunnen ontstaan, op tijd onder de aandacht worden gebracht van de aannemer. Daarnaast zorgt hij ervoor dat ook gedurende het bouwproces problemen snel opgespoord en opgelost worden. Ook dat levert een kostenbesparing op, omdat bijsturen nog altijd goedkoper is dan opnieuw beginnen. Het inschakelen van een bouwmanager verdient zich op die manier altijd terug.

Mocht je dit lezen en er eentje zoeken. We houden ons graag aanbevolen. Neem vooral eens contact op. Onder het genot van een bakje koffie of thee praten we er over. Geheel vrijblijvend natuurlijk. 😉

By | 2018-01-19T15:45:56+00:00 januari 19th, 2018|Bedrijfsgroei, Projectmanagement|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment