Bouwkundig advies: wat doen we eigenlijk?

/, Bouwcoördinatie/Bouwkundig advies: wat doen we eigenlijk?

Als je bouwkundig adviseur bent, moet je een beetje van puzzelen houden. Niet van ‘recht toe recht aan’-puzzels, maar van die hele ingewikkelde. Zo’n puzzel waarbij zowel het speelveld als de plaatjes en de stukjes zelf zomaar kunnen veranderen.

Er is regelmatig iets over onze projecten te lezen in onze blogs. Belangrijke momenten leggen we vast in woord en beeld, zoals de start van een verbouwing en de oplevering. Maar daartussen en daarachter zit een hele wereld aan tussenstappen en dingen die geregeld moeten worden. Daarom geven we graag een kijkje achter de schermen. Vandaag deel 1.

Eerste stap

We nemen het lopende project van Bakker Van Maanen in Delft als voorbeeld. De directie heeft een locatie gehuurd en architectenbureau Van STUK een ontwerp laten maken. Zodra die bij ons binnen is, gaat in dit geval het werk echt beginnen. Er moet ook in Delft heel wat gebeuren om het oude pand om te vormen tot hypermoderne winkel met horecafunctie.

De eerste stap is samen met de opdrachtgever een grondige inspectie van de bestaande situatie. Wat is de staat van de bouwtechnische constructie, wat kan overeind blijven en wat moet worden gesloopt, hoe is de geluids- en brandwerendheid, dat soort vragen moet worden beantwoord. Kortom: welke wensen van Bakker Van Maanen kunnen worden toegepast en welke leveren een uitdaging op? En past alles wel binnen de financiële grenzen die zijn gesteld?

Geen bouwtekeningen

Het oude pand in Delft levert een complete lijst aan uitdagingen op. Verzwaarde elektra met de bijbehorende dikke kabels in een oud pand aanbrengen levert standaard veel extra werk op. Er moeten onder meer drie ovens, een koelcel en een koel/vriesinstallatie in de winkel komen. Het oude pand is slecht geïsoleerd, al zijn de wanden in redelijke staat. Het plafond vertrouwen we meteen al niet. De gehele constructie van het pand lijkt verder wel geschikt voor de pittige belasting die toegepast zal worden.

Een ander probleem van de ouderdom is het ontbreken van bouwtekeningen. Dan is het erg lastig om te bepalen waar bijvoorbeeld de riolering precies loopt. Daar komt nog eens bij dat van vier ruimtes één ruimte wordt gemaakt, waardoor de leidingen niet logisch lopen. Met behulp van een camera-inspectie hebben we dit alsnog vastgesteld.

Omgeving

Het is geen verplichting, maar we zoeken meteen contact met de omgeving. Een verbouwing geeft overlast, we doen er alles aan om dit tot een minimum te beperken. Er komen momenten dat we moeten vragen of mensen hun auto elders willen parkeren omdat de hijskraan anders niet kan worden opgesteld. Dan is het slim om goede contacten met de omgeving te hebben. Ook de omwonenden vallen onder de ‘omgeving’. We communiceren vanaf het begin met hen en proberen zo transparant mogelijk te zijn.

Ook bij dit project loopt alles door elkaar. Alles moet volgens de geldende wet- en regelgeving gebeuren en een wijziging op een punt heeft vaak gevolgen voor drie of vier andere componenten van de planning. Met snel schakelen en logisch nadenken ligt de volgende stap altijd binnen handbereik. Al betekent dit soms wel een of meerdere stappen terug doen om uiteindelijk vooruit te kunnen.

Volgende week volgt deel 2 van het gedetailleerde kijkje achter de schermen van ons werk.

By | 2017-10-07T11:00:12+00:00 maart 3rd, 2017|Bouwbegeleiding, Bouwcoördinatie|0 Comments

About the Author: