Duurzaam schoolgebouw is geen utopie

//Duurzaam schoolgebouw is geen utopie

zonnepanelen ovo zaanstad 1Als je een willekeurig lid van een schoolbestuur in Nederland vraagt of een duurzaam schoolgebouw belangrijk is, zul je zelden een negatief antwoord krijgen. Toch komt dit juist daar moeizaam en zeer mondjesmaat van de grond. Waarom lukt het een school niet om bijvoorbeeld alleen maar zonnepanelen op dak te plaatsen? Daar heeft men uiteraard argumenten voor, maar zijn die terecht?

Om maar meteen iets duidelijk te maken: het is zelden of nooit onwil om niet voor duurzame oplossingen te kiezen. Natuurlijk snapt een schoolbestuur dat die zonnepanelen ervoor zorgen dat de elektriciteitsrekening lager wordt. Wat dan wel het probleem is? We zetten de belangrijkste bezwaren op een rij.

  • Hoge kosten en onduidelijke terugverdientijd

Verduurzaming van een gebouw brengt hogere kosten met zich mee dan wanneer je voor reguliere oplossingen kiest. Het budget van scholen is daarbij verre van eindeloos en dus is men snel geneigd om dan maar voor de goedkopere oplossing te kiezen. Net als particulieren en bedrijven geldt daarbij ook voor scholen dat bij duurzame investeringen maar 1 ding van belang is: wanneer heb ik de investering terugverdiend? Vaak wordt als argument opgeworpen dat dit onduidelijk is en dat men de keuze voor hogere kosten dus niet kan verantwoorden richting de ouders.

  • Complexe subsidieregeling

Er zijn verschillende soorten subsidie beschikbaar voor verduurzaming, waarbij sommige regelingen zelfs helemaal toegespitst zijn op schoolgebouwen. Men ziet echter als een berg op tegen de papieren rompslomp die een aanvraag met zich meebrengt en de tijd die zoiets kost. Gevolg is dat het bestuur vervolgens maar helemaal afziet van de subsidie en dus van de verduurzaming.

  • Angst voor dure leningen of leasecontracten

Als het geld er niet is, kun je als schoolbestuur kiezen voor een lening. Dat is financieel echter niet erg aantrekkelijk, omdat de rente vaak hoog is. Een andere oplossing is het leasen van zonnepanelen. Schoolbesturen blijken echter huiverig om langlopende leasecontracten aan te gaan.

  • Slechte relatie met gemeente

Tot voor kort waren gemeenten volledig verantwoordelijk voor de technische staat en het bijbehorende onderhoud van schoolgebouwen. Het schoolbestuur diende een lijstje met wensen in en de gemeente bepaalde vervolgens welke maatregelen wel en niet doorgang konden vinden. Omdat ook gemeenten moesten bezuinigen, werd het ‘wel-lijstje’ steeds korter. Gemeenten konden of wilden niet meer investeren in schoolgebouwen, waar scholen op hun beurt niet blij mee waren. Het zorgde steeds vaker voor een verstoorde relatie tussen beide partijen. Als de reguliere dingen al niet mogelijk zijn, dan is een extra investering helemaal kansloos, zo was (en is vaak nog steeds) de redenering van schoolbesturen.

Oplossingen vaak dichtbij

Alle bezwaren zijn best begrijpelijk. Toch zijn oplossingen vaak dichterbij dan men denkt. In algemene zin is het probleem bij het kiezen voor de goedkopere oplossing is dat het op langere termijn eigenlijk altijd de duurdere oplossing is. Terugverdientijden zijn heel goed te berekenen, al variëren ze omdat ze afhangen van de gekozen oplossing. Een investering in zonnepanelen heb je er tegenwoordig in 7 à 8 jaar echt wel uit, vooral dankzij de steeds betere techniek. Het voorbeeld van de zonnepanelen gebruiken we overigens niet alleen omdat het tot de verbeelding spreekt. Het is meestal de logische eerste stap naar duurzame oplossingen en werkt als katalysator voor vervolgstappen.

Het kan echt!

Financieel gezien zijn er dus volop mogelijkheden, ook voor armlastige scholen. Naast subsidies zijn initiatieven als Green Deal Scholen en Energieke Regio volop bezig om scholen hierin te ondersteunen. Waar schoolbesturen echter vooral behoefte aan hebben, is 1 partij die alles voor ze regelt: van onderhoudsplan tot uitvoering daarvan en van kostenberekening tot subsidieaanvraag. Die als vraagbaak dient en complexe technische vraagstukken helder kan uitleggen en verantwoorden. TimeClock is samen met enkele partijen bezig om hiervoor een concept te ontwikkelen. Dan heb je alle kosten op een rijtje, weet je wanneer je de investering hebt terugverdiend en kom je niet voor verrassingen te staan.

Want een duurzaam schoolgebouw is echt geen utopie.

By | 2017-10-07T11:00:12+00:00 mei 19th, 2017|Duurzaamheid|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment