Omgevingsmanagement: goede communicatie is de basis

//Omgevingsmanagement: goede communicatie is de basis

Omgevingsmanagement klinkt heel ingewikkeld en dat kan het ook zijn. Toch kun je met een transparante en eerlijke houding en goede communicatie veel problemen voor zijn.

Complete hijskranen die door een straat vol verraste omwonenden denderen. Heipalen die tot woede van de complete woonwijk al om 07.00 uur de grond in worden geramd. Het snerpende geluid van een cirkelzaag waarvan de bovenbuurvrouw zich het apezuur schrikt. Het zijn nog altijd regelmatig terugkerende klachten van overlast. En als bouwbranche scoren we er niet bepaald punten mee.

Empathisch vermogen

Maar hoe zorg je er dan voor dat je klachten voorkomt? Om te beginnen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker bij grote projecten in woongebieden is realisatie zonder klachten bijna een utopie. De meneer die al klaagt over geluidsoverlast bij een evenement een dorp verder, gaat 100 procent zeker van zich laten horen. Als maatregelen om het zware bouwverkeer in goede banen te leiden onvoldoende zijn volgens omwonenden, zullen ze van zich laten horen.

Probeer je om te beginnen in de klagers te verplaatsen. Zo’n bouwput in de straat is een behoorlijke inbreuk op het woongenot, ook al is het maar tijdelijk. Je zou er zelf ook niet blij van worden. Voordeel van deze empathische houding is dat je al vooraf gericht bepaalde oplossingen kunt bedenken. Goed omgevingsmanagement staat of valt echter met goede communicatie.

Afspraken maken

Met een bouwerij en alles wat daarbij komt kijken, komt er nogal wat op hen af. Spookbeelden als hijskranen door een straat met spelende kinderen kun je tackelen. Hoe? Door voor een aparte inrit te maken voor het zware bouwverkeer. Vrezen ze parkeeroverlast door alle werkbusjes? Een apart parkeerterrein bij de bouwplaats is vaak lastig, dus spreek regels (alleen in de vakken, niet op de stoep, etc.) af met onderaannemers en communiceer dit met de omgeving. Dat klink misschien kinderachtig, maar kan veel gezeur voorkomen als iedereen de regels van tevoren weet.

Goede relatie met stakeholders

Dat is een mooi woord voor alle partijen die betrokken zijn bij het project of daar de gevolgen van ondervinden. Dus de opdrachtgever en alle (onder)aannemers, maar zeker ook de gemeente en de omwonenden. Door een duurzame relatie met hen op te bouwen, kun je veel problemen al voor zijn. Iedereen vindt zijn eigen belang het zwaarst weegt. Logisch, maar juist binnen een ingewikkeld project is het van belang dat je door goed omgevingsmanagement daar structuur in aanbrengt. Dan is die brief aan de wijkbewoners over de start van het heien en de planning van de werkzaamheden heel belangrijk.

Onze ervaring is dat een transparante en eerlijke houding en duidelijke communicatie naar iedereen de beste resultaten oplevert. Door out of the box te denken, kun je er zelfs een succes van maken. Doe niet alleen het noodzakelijke, maar denk aan een of meerdere informatieavonden voor omwonenden, waarin ze meedenken over oplossing voor bijvoorbeeld bouwroutes door de wijk. Organiseer een rondleiding over de bouwplaats en leg uit wat er allemaal gebeurt. Als mensen zich ergens betrokken bij voelen en zijn geïnformeerd, zijn ze namelijk veel minder snel geneigd om te gaan klagen.

By | 2018-03-29T12:01:57+00:00 maart 29th, 2018|Omgevingsmanagement|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment