Projectmanagement op basis van vertrouwen

//Projectmanagement op basis van vertrouwen

projectmanagementProjectmanagement op basis van vertrouwen. Het is onze manier van werken en blijkbaar is dat heel bijzonder, als je deze oproep van een topman bij KPMG moet geloven.

Juist bij projectmanagement in de bouw hangt vaak nog een sfeer van ‘harde controle’. De projectmanager controleert of alle zaken goed zijn uitgevoerd aan de hand van een checklist. Klopt er iets niet, dan kan de uitvoerende partij weer aan de slag om een en ander recht te breien. Dus kunnen bij gebreken de leidingen weer uit de muur, kan de vloer er weer uit  of mag de stukadoor zijn werk overdoen.

Zachte kant van projectmanagement

Projectmanagement is op die manier natuurlijk niet erg efficiënt. Waarom zou je als projectleider niet wat vaker je gezicht laten zien bij een project? Complimentje hier, tip of opmerking daar en veel vaker direct aanspreekbaar zijn, zorgt voor een goede band met alle onderaannemers. Daarnaast kun je ook sneller dingen signaleren die fout dreigen te gaan. Of veel eerder ingrijpen als iets al fout gaat. Dat scheelt alle betrokken partijen tijd en dus geld.

Bij TimeClock werken we daarbij altijd op basis van vertrouwen. Dat is de ‘zachte kant’ bij projectmanagement en heeft een belangrijk voordeel. Als je iemand vertrouwen geeft, geef je ook verantwoordelijkheid. En mensen pakken hun verantwoordelijkheid op die manier ook veel beter op. Gevolg: ze werken niet alleen harder, maar ook nauwkeuriger. Wij mensen beschamen nu eenmaal niet graag het vertrouwen dat in ons is gesteld.

Open communicatie

In de praktijk houdt dat in dat we altijd alles ongefilterd met de opdrachtgever en/of de aannemer bespreken. Vertrouwen en open communicatie gaan namelijk altijd hand in hand. Je kunt bij de opdrachtgever dus niet aankomen met ‘het gaat wel lekker’ als de aannemer net tegen je heeft gezegd dat de boel op deze manier in de soep draait. Directe en open communicatie is van levensbelang bij een werkrelatie die gebaseerd is op vertrouwen.

Dat betekent niet dat we er blind op vertrouwen dat alles wel goed zal gaan. Vertrouwen is goed, controle is beter, luidt een bekende reclameslogan. Natuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar als je altijd eerlijk en transparant bent, kom je vaak veel sneller tot een oplossing. Eenrichtingsverkeer in de communicatie is daarbij uit den boze. Ga het gesprek aan, is ons devies.

Vertrouwensrelatie opbouwen kost tijd

Waar gewerkt wordt, worden af en toe fouten gemaakt. Dan komt het er wel op aan of de vertrouwensband sterk genoeg is om daar goed doorheen te komen. Want de teleurstelling kan extra groot zijn, net zoals de voldoening ook groter is als een project perfect verloopt. Bij open en eerlijk werken blijft de schade bij fouten veel beperkter, juist omdat je altijd open en eerlijk bent. Het kost namelijk tijd om een goede vertrouwensrelatie op te bouwen met opdrachtgevers en uitvoerende partijen. Die goede relatie is veel sneller kapot dan dat je ‘m hebt opgebouwd. Niet voor niets luidt het gezegde: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

By | 2017-11-03T09:37:51+00:00 oktober 20th, 2017|Projectmanagement|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment