Wat doet een bouwadviesbureau eigenlijk? (deel 2)

/, Directievoering, Projectmanagement/Wat doet een bouwadviesbureau eigenlijk? (deel 2)

Van Maanen DelftVandaag deel 2 van een gedetailleerd kijkje achter de schermen van ons werk als bouwadviesbureau. Want wat doen we eigenlijk de hele dag? We vergeleken onze projecten al met een ingewikkelde puzzel, waarbij de plaatjes en vormen ook nog eens kunnen veranderen.

Als voorbeeld gebruiken we het project van Bakker Van Maanen in Delft. Vorige week beschreven we het beginnen vanaf scratch met het inpassen van de wensen van de opdrachtgever, de uitdaging om een oud pand om te bouwen tot moderne winkel en het belang van goede communicatie. Een ander megabelangrijk onderdeel voor de uitvoering is de planning. En die is strak. Net als iedere opdrachtgever wil ook Van Maanen snel aan de slag kunnen. Als bouwadviesbureau bewaken we die planning. We zorgen ervoor dat op het juiste moment de juiste specialisten hun werk kunnen doen en elkaar zo min mogelijk in de weg lopen.

Kriskras

Als een van de eersten is technisch installateur Zuijderduijn aan de beurt, die ervoor zorgt dat werkelijk alle aansluitingen worden aangelegd die maar nodig zijn. Iedere afwijkende centimeter kan problemen opleveren, dus dit is een heel precies werk. Ook de bouwtechnische aannemer Kroom is inmiddels gestart met de voorbereidende werkzaamheden. Tussendoor wil de eigenaar van het pand de pui aanpakken (Van Maanen is de huurder), aan ons de taak om te zorgen dat niemand elkaar in de weg loopt.

Plafond

Een project waarbij alles perfect verloopt maken we helaas maar zelden mee en ook in Delft is dat niet het geval. We hebben onze twijfels bij het plafond en die worden na destructief onderzoek bewaarheid. Meestal is een visuele inspectie voldoende, de getrainde ogen van een bouwadviseur zien snel genoeg of iets nog goed is of niet. Destructief onderzoek (waarbij een stukje van het plafond wordt gesloopt) komt pas om de hoek kijken als de twijfel te groot om het bij een beoordeling op zicht te laten.

De situatie is niet best: het bestaande plafond hangt aan ‘touwtjes’ vast aan een soort rieten dakconstructie. Ouderwets is een understatement en afkeuren is dan de enige optie. Omdat de installateur dan bijvoorbeeld niet verder kan werken, levert dat een knelpunt op in de planning.

Wat kan wel?

In paniek raken we natuurlijk niet, maar het is wel steeds snel schakelen en logisch blijven nadenken. De belangrijkste vraag is altijd: wat kunnen we al wel doen? De vraagtekens rond het plafond hebben evenwel vervelende gevolgen voor zowel de installateur als de aanleg van de gebruikslaag van de vloer. Het is niet slim om het plafond te slopen als de nieuwe vloer er al ligt. Die raakt beschadigd en dan kun je opnieuw beginnen. De installateur kan niet verder omdat het dak een belangrijk onderdeel is waar bijvoorbeeld veel aansluitingen moeten worden aangelegd.

Gelukkig kunnen we wel ‘de grond in’. De riolering was een aardige puzzel door het ontbreken van bouwtekeningen en het feit dat van vier ruimtes één winkel gemaakt wordt. Met vereende krachten hebben we deze uitdaging getackeld en is de riolering inmiddels klaar. Op korte termijn wordt de ondervloer gestort, de gebruikslaag laat dus nog even op zich wachten.

Conclusie

Een ingewikkelde puzzel met steeds veranderende omstandigheden. Dat is de beste omschrijving van een gemiddeld project van een bouwadviesbureau. De twee blogs van vorige week en deze week hebben dat wel bewezen. Het project in Delft loopt nog, zodra dit is afgerond laten we natuurlijk het eindresultaat zien.

By | 2017-10-07T11:00:12+00:00 maart 10th, 2017|Bouwcoördinatie, Directievoering, Projectmanagement|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment